En dat was week 2 alweer... - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu En dat was week 2 alweer... - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu

En dat was week 2 alweer...

Blijf op de hoogte en volg Mandy

07 September 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hallo iedereen,

Mijn 2e week is letterlijk voorbij gevlogen! Ik heb natuurlijk mijn verhalen over de eerste 2 dagen al verteld, dus we zullen eens verder gaan vanaf de woensdag.

Woensdag 3 semptember
De dag begon 's ochtends bij zoogdieren C (Hier zijn namelijk 3 afdelingen van, zoogdieren A, B of C). Onder zoogdieren C vallen de otters en nijlpaarden. Nu had ik hier nog nooit geholpen en moest ik dit alleen doen. Gelukkig stond er een huisgenootje op zoogdieren A die me wel wilde helpen. Zo hebben we eerst zoogdieren A gedaan (kinderboerderij en wallaby's) en vervolgens zoogdieren C. Zo gaat de tijd ook wat sneller als je iets samen kunt doen.
Na tea break mocht ik gaan tuinieren! De tuin van de ringstaartmaki's moest worden schoongemaakt. Zo proberen we het pad vrij te houden en schoon te maken. Maar vanaf het wandelpad moet het ook een mooi beeld hebben zonder onkruid. Nu stond daar helaas heel veel brandnetels... Ze probeerde me uit te leggen dat ik beter handschoenen kon gaan halen, omdat het anders ging branden aan mijn handen. Nee, dat wist ik nog niet... O.o En zo was de tuin naderhand weer prachtig om te zien!
Na de lunch pauze mochten we gaan kijken bij de verrijking van de grote katten en vervolgens verrijking maken voor enkele zoogdieren. Hier hadden we verrijking gemaakt voor de stekelvarkens, stokstaartjes en vossen. Wat hebben we gemaakt? Omdat er deze week weer een nieuwe lading vlees was gebracht (en ja dat zijn dan gewoon hele dieren die hier zelf in stukken worden gehakt), konden we van alles gebruiken. Voor de stokstaartjes hadden we een doos, gevuld met stro en daarin verstopt een stuk paardenhuid. Bambam, een van de stokstaartjes vond het geweldig is er een lange tijd mee bezig geweest. De stekelvarkens kregen 1 doos, met daarin stro en een deel van hun avond eten dus wat groente en fruit verstopt in het stro. Een van de stekelvarkens bleef zo lang knagen, tegen de doos duwen en trekken totdat de doos open was. En kon toen lekker knabbelen van het eten. Voor de vossen hadden we 2 dozen beide gevuld met stro, alleen maar in 1 van de dozen zat een stuk paardenhuid.
Op het einde van de dag, mochten we nog verrijking maken voor de ringstaartmaki's. Hierbij maakte we allemaal klein kadootjes van wc rollen, krantenpapier, bladeren van de peperboom en stro. Hier mochten we zo creatief mee zijn als we maar wilde. Hier hadden we van alles voor gemaakt en mochten die naderhand in de nachthuizen van de maki's leggen.
En zo was ook deze dag weer om!

Donderdag 4 september
Dit was alweer de 2e dag in de week, dat ik mocht uitslapen! Hoefde namelijk pas om half 9 te beginnen en dan ook nog eens met iets super leuk, namelijk het voeren van de dieren! Hierbij ga je eerst naar de voederkeuken, waar het eten voor de dieren klaar staat en gaat dan vervolgens alles langs om eten te geven. Je begint met de ijzeren voerbakken voor de stekelvarkens, hierbij laat je ze eerst uit hun nachtverblijf komen en vervolgens belonen met zoete aardappel (daar zijn ze gek op!) Weer terug naar de keuken om het volgende te halen de wallabies, emu's en de kinderboerderij. Bakjes met fruit voor de wallaby, brokken voor de emu, brokken voor de geitjes, cavia's, konijn en het schaap, maar ook nog zaden voor de kippen en de eenden. Weer naar de keuken om het voer voor de dieren uit tempel eten te geven, wat fruit en groente voor vleermuizen, blue duikers en een vogelsoort (weet niet precies hoe tie heet, sorry!) Vervolgens nog naar de vogel tuin om daar nog eten te brengen voor de vogels en de Blue duikers. Na al dat fruit gaan we even over naar het vlees en vis. Vlees voor de stokstaartjes en vis voor de otters. En uiteindelijk eindig je met de ringstaartmaki's! Hierbij kom je met je schaaltjes aan met groente en fruit om ze te voeren, en dan zijn ze ook nog kieskeurig, want fruit is natuurlijk veel zoeter en dat eten ze eerst. Wat wel heel leuk is, dat ze gewoon allemaal om je heen komen zitten en zelfs op je schouder of schoot!
Na de tea break mocht ik gaan kijken bij de trainingen van de dieren. Waarom trainen ze dieren? om zo de dieren niet elke keer stress te laten verzorgen als ze medisch onderzocht moeten worden. We begonnen bij de otters te kijken, zo kunnen ze recht opstaan, kijken of ze nog goed kunnen zwemmen en eventueel andere problemen. Vervolgens gingen we door naar de Maraboe. De werknemer die deze dieren traint, was nog maar net begonnen met de maraboe, dus vond het af en toe nog lastig, maar het ging tot nu toe prima en de Maraboe leerde heel snel. Zo heeft de maraboe één vaste plaats waar hij naar toe moet, op een boomstam. Vervolgens zijn vleugels open slaan enzovoorts. Uiteindelijk eindigde de training bij de nijlpaarden. Hier gingen we kijken bij Herbert (het vrouwtje heet Hilda). Herbert trainen ze voornamelijk om zijn bek open te doen, of alles goed is met zijn gebit. Daarnaast is het natuurlijk einde van de dag nog training om ze naar het nachtverblijf te krijgen. Als Herbert goed luisterde naar het commando, mochten wij als volunteers er gras in gooien als beloning en dat vond hij heerlijk!
Na de lunch pauze heb ik eerst nog even geholpen met de verrijking voor de grote katten. Hier waren dozen gemaakt met daarin manen, oren, blad van peperboom en stro. Waarom al dat blad? Dat heeft een sterke geur dat soms kan afleiden en de dieren goed kunnen ruiken! Na de verrijking te hebben gegeven, stond ik op CPF fotograaf, dat betekent dat je bij sommige encounters mee mag gaan om de foto's te maken. Helaas waren er die middag niet zoveel mensen, dus heb ik helaas niet veel kunnen helpen. Toen de dag weer voorbij was, werden we weer naar de supermarkt gebracht om boodschappen te doen!

Vrijdag 5 september
Alweer de laatste werkdag van de week en ik stond weer op Grey stone! We begonnen met het schoonmaken bij de geiten, al het stro moest eruit zodat er weer nieuw in kon. Na dat het werk er op zat, gingen we de caracals nog even voeren. Cleo is net een huiskat, wil alleen maar aandacht!
Het zou deze dag ook erg warm worden, meer dan 30 graden dus moest me eigen goed insmeren, anders was ik zo rood als een tomaat!
Na de tea break zijn we naar een kleuterschool geweest. Deze kleuterschool, met de naam 'Vreugde Voetjies', ligt zo'n 5 à 10 minuten rijden van de ranch af. Waarom gingen wij hiernaartoe? Wij hadden eerder deze week met zijn alle geld ingelegd en speelgoed, kleding en snoep gehaald om het te doneren aan een kleuterschool. De kleuterschool heeft namelijk (bijna) geen geld om spullen te kopen. Zo kregen we ook in het begin een rondleiding, waarbij een lerares ook aangaf dat bijna alles gedoneerd wordt, omdat ze het zelf niet kunnen betalen. Na de rondleiding mochten we het speelgoed aan de kinderen geven, om er vervolgens mee te spelen. Nu had de lokale krant dit ook te horen gekregen en heeft een groepsfoto van ons met de kinderen gemaakt, dus ik wordt zelfs in Zuid-Afrika nog bekend! In het begin waren de kinderen nog verlegen, maar toen ze eenmaal aan het spelen waren kon het niet meer op. Zo geweldig om te zien! Toen we de rondleiding kregen, viel het me ook weer op hoeveel Afrikaans op het Nederlands lijkt, overal hingen makkelijke woorden die ze konden leren, maar het was echt precies hetzelfde als het Nederlands. Zo begon ik ook maar tegen de kinderen in het Nederlands, dat begrepen ze in ieder geval beter dan Engels! Na zo'n super ervaring daar te hebben gehad, gingen we allemaal met een goed gevoel terug naar de Ranch.
Na lunch tijd ging het gewone werk weer door, temperatuur was ondertussen gestegen naar 36 graden! Om dat het zo warm was, konden de dieren ook wel verkoeling gebruiken. Daarom hebben we nog een aantal bloedijslolly's uit de koeling gehaald en aan de grote katten gegeven. Zo'n ijsje dat smaakt wel op een warme dag! Na de verrijking te hebben gegeven, moest ik er toch aan geloven. Terug naar Greystone, waar het altijd minstens 2 graden warmer is!!! Ja minstens 38 graden, misschien nog wel warmer. Gelukkig hoefde we niet heel veel meer te doen, alleen nog de dieren voeren. En natuurlijk niet te vergeten, Malaika even gedag zeggen! Het voeren van de cheeta's op Greystone doen de verzorgers zelf, dat komt omdat deze cheeta's voor de fokprogramma's zijn en niet 'tam' zijn. Altijd wel geweldig om te zien hoe die cheeta's een stuk vlees krijgen en opeten. Toch fascinerend!
Ook na deze hitte, zat de werkdag er weer op.

Het was ondertussen weer vrijdagavond en dat betekent dansjes en drankjes in club Prater! Nu waren we maar met zeven mensen om uit te gaan, maar dat hield ons niet tegen om het nog ontzettend naar ons zin te hebben. Omdat ik, voornamelijk de Duitse meiden, een keer Malibu cola heb laten proeven drinken we dat nu allemaal! Helaas gaat het daarom ook heel snel met de malibu. Tegen het einde van de avond, bestelde ik dus een malibu cola en toen kwam er nog maar een klein beetje uit, en ja zoals je al verwacht alle malibu was op! De barman vond het leuk om een grapje te maken dat ik alles had opgedronken. Maar omdat het nu maar zo'n beetje was, kreeg ik het drankje gratis! Toch weer mooi meegenomen.

Zaterdag 6 september
Voor de verandering weer veel te vroeg wakker, maar had gelukkig geen plannen dus lekker tot 11 uur in mijn bed blijven liggen! Toen langzaam aan opgestaan, ontbeten en mijn was gedaan. Dat moet natuurlijk ook gebeuren! Nog even met thuisfront geskyped, zodat hun ook op de hoogte zijn hoe het met me is! 's avonds wilde we nog met zijn 11e uit eten gaan. Omdat er een aantal zondag naar huis gingen, wilde we toch de laatste avond samen iets gezelligs doen en zijn we naar Karoopot gegaan. Een restaurant waar ze van alles hebben, vis, vlees, vegetaries maar ook Sushi! En laat ik nou toch helemaal gek zijn op sushi. Dus je raad het al, ik nam sushi. Nu kon je dit per 8 stuks bestellen of een plaat met verschillende op, dit was er ook in verschillende hoeveelheden, van 8 tot en met 72 stuks! Dus genoeg keus en wat smaakte het toch weer goed! Na uiteindelijk goed te hebben gegeten, hoefde ik maar 14 euro af te rekenen, en dat voor sushi en drinken. Kon dat in Nederland ook allemaal maar!!

Zondag 7 september (vandaag)
Helaas dit jaar geen Corso voor mij!
Maar dat betekent niet dat ik hier nu een hele dag zit te jammeren. Mijn dag begon al heel vroeg, we werden namelijk om 7 uur opgehaald, want wij gingen mee met een aantal die naar huis gingen. Een aantal moesten 's ochtends het vliegtuig al hebben, maar andere 's middags. Daarom konden wij tussendoor naar het winkelcentrum (met Body shop en Mc Donalds!) en zijn we vervolgens nog heel even naar het strand (Heroldsbaai) geweest! Prachtig om te zien, met super hoge golven. Echt een prachtig plaatsje, zou ik zo willen wonen! Nu hebben we daar alleen even ijsje gegeten, met mijn voeten in het water geweest en moesten we helaas weer terug naar het vliegveld. Nu gingen we daarna ook weer gelijk terug naar ons huis dus waren rond 2 uur alweer terug thuis, kon ik eigenlijk gelijk corso kijken, maar het was zo warm (zeker 30 graden) en dan ga ik toch liever niet binnen zitten met mijn laptop (laptop kan namelijk bijna niet zonder stroom). En heb ik eerst nog een middagje in de zon gelegen, want ik kan natuurlijk niet zonder kleur terug komen. En toen de prijsuitreiking was, heb ik grotendeels wel gezien! Dus hierbij wens ik iedereen nog een fijn corsoavond/-nacht/-maandag toe! Geniet er van en ik ben er volgend jaar weer bij!

Morgen begint mijn werkdag weer gewoon en begint mijn dag goed, op Grey stone!

xxx Mandy

  • 08 September 2014 - 08:56

    Patricia :

    Leuk, leuk, leuk om te lezen. Tip: probeer je verslag korter te maken. Lappen tekst wil niet iedereen lezen. Dit kreeg ik als feedback op mijn reisverslagen in Ethiopië.

  • 08 September 2014 - 21:33

    Rita:

    volgens mij heb je een leuke tijd daar en wil je straks niet meer terug komen zeker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 4623

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 Augustus 2014 - 05 Oktober 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: