Baby's, Nationale braai dag en lui weekend - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu Baby's, Nationale braai dag en lui weekend - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu

Baby's, Nationale braai dag en lui weekend

Blijf op de hoogte en volg Mandy

28 September 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hier weer een verhaal over mijn 5e stage week. Nog maar 1 week en dan zit mijn stage er helaas alweer op! Maar ik zal eerst eens vertellen wat er afgelopen week weer allemaal is gebeurt...

Maandag 22 september
Ik begon de dag met mijn schoolopdracht. Het loopt bijna op zijn einde en het moet wel af natuurlijk!
Met lunchtijd ging ik weer naar de ranch om een hapje te eten en om vervolgens bij de verrijking te kijken.
Helaas waren er geen vernieuwende dingen gemaakt voor de verrijking. Ze hadden dozen met gebruikt stro voor de luipaarden, leeuwen en tijgers. Het was niet heel warm en daarom gingen alle dieren even in hun nachtverblijf zodat we vervolgens de verrijking in het verblijf konden plaatsen. De lucht werd donkerder en donkerder...
Het zag er naar uit dat het heel slecht weer werd, terwijl het eerst lekker zonnig was en lekker warm.
Nu vroeg iemand of ik wilde helpen met de dieren te voeren om 3 uur, dat vond ik natuurlijk geen probleem! Dat is altijd zo leuk om te doen, dus deed ik graag. Nu zag het weer er zo slecht uit, dat we al om 2 uur begonnen met de dieren voeren. Zo hebben we de stekelvarkens, vogelhuis, wallabies, de kinderboerderij en de ringstaartmaki's gevoerd! En nu was er op het eiland van de ringstaartmakis een tweeling geboren! Dus dat was helemaal leuk om te zien. Wat waren ze nog klein, zo lief! Zelfs de staart is inieminie. Helaas begon het toen dus te regenen, maar ik was al blij dat ik de babys had gezien :)
Omdat het regende, hebben we binnen maar verrijking gemaakt voor de eekhoorns en de stokstaartjes. Wc rollen met steentjes in, want dat rammelt. Is weer eens iets anders :)
Omdat het nog geen 4 uur was, hebben we de boszwijnen een Jolly Egg gegeven (Ja zelfs in Zuid-Afrika hebben ze iets met Jolly). Een Jolly egg is een soort plastic bal in de vorm van een ei, als verrijking voor de dieren op de ranch.

Dinsdag 23 september
De dag begon weer met mijn schoolopdracht, niet heel spannend dus...
Na lunchtijd gingen we naar Botha Street, de tijgers naast ons huis. Wat hadden we bij? 3 onderbenen van een paard, ieder aan een touw (Mijn idee!) en een paardenstaart.
Zo werd er in elk verblijf een been aan een touw gehangen en bij Gina en zoon Sultan ook nog de staart, omdat zij met twee zijn. Gelukkig vonden de tijgers het wel iets nieuws. Ze tikte er met hun poten tegen aan en probeerde het te pakken met hun tanden, maar dit was natuurlijk aan de boom vast geknoopt dus was lastig los te krijgen. Blijft prachtig hoe de dieren er op reageren!
Terug op de ranch hebben we nog verrijking gemaakt voor een aantal zoogdieren. De dag ervoor was er namelijk Jelly Fruit gemaakt. Is een soort gelei met stukjes fruit en dan ingevroren. Dat hebben we uit de vriezer gehaald en aan de stekelvarkens, blauwe duikers en ringstaartmaki's gegeven.
Het was alweer 3 uur dus tijd om naar de stad te gaan. Hier konden we meteen wat inkopen doen voor de avond, want we hadden een klein feestje.
Feestje? Ja we besloten 's avonds met zijn alle bij elkaar te komen in ons huis en gezellig wat te drinken, eten en kletsen! We waren namelijk de woensdag vrij! Hierdoor hebben we de avond doorgebracht met Mojito's, Cocktail Sex on the Beach, wijn, bier en noem maar op! Nog wat kleine hapjes en zo werd het ook steeds later en later. Toch weer eens wat anders dan elke avond een film kijken... En het was wel fijn dat we gewoon binnen konden zitten met zijn alle want het was slecht weer, met regen en onweer...

Woensdag 24 september
De vrije dag! Het was namelijk Heritage day/Nationale Braai dag!
En op een braai dag heb je natuurlijk ook een braai, maar dat was voor lunch tijd.
Als we wilde mochten we namelijk gaan kijken bij een gezondheidscontrole bij de cheeta's. Dit is namelijk maar 1x per jaar en ik was daar bij! Super interessant natuurlijk om dat mee te mogen maken. We werden om half 10 opgehaald en gingen naar Greystone, want daar werden alle cheeta's onderzocht. Daar aangekomen zagen we een tentje staan met daarin Narinda de Zoological Manager en een onbekende man, de dierenarts dus. Hierbij waren ook een aantal werknemers van de ranch aan het helpen met de cheeta's ophalen en dragen. Alle cheeta's werden in slaap gedaan voor het onderzoek. Tijdens het onderzoek werd er voornamelijk gekeken naar de de maag. Hier gingen ze met een hele lang slang (van 1 meter lang!) met camera en licht via de mond naar de maag. Eenmaal in de maag aangekomen, hadden ze een klein, smal tangetje dat via de slang naar de maag ging. Hier haalde ze kleine deeltjes uit de maag, om dit op een onderzoeksbureau verder uit te laten zoeken of alles goed is. Daarnaast keken ze ook naar de tanden, prikte ze bloed, lette ze op vlooien en gaven er anders iets tegen en ook tegen de vliegen. En iedereen mocht even in de maag kijken, was toch wel iets aparts om te zien!
Om 12 uur moesten we terug bij ons huis zijn, want de braai begon! Gelukkig werd het zonnig en lekker warm, dus echt weer voor een Braai. Hier konden we van te voren kiezen wat we wilden, 2 stuks rundvlees, 2 stuks kip of van ieder 1. Daarnaast was er ook gezorgd voor was salades en werden er ook nog sandwiches op de braai gelegd. Het was heerlijk!
Voor de mensen die 's middags nog terug wilde naar de gezondheidscontrole werden om half 2 teruggebracht. En natuurlijk wilde ik dat wel, super gaaf om zoiets mee te kunnen maken. Kan ook alleen maar in (Zuid-)Afrika...
Terug op Greystone, waren ze nog steeds bezig. Narinda en de dierenarts hadden tussendoor even snel een boterham gegeten, want ze hadden genoeg werk te doen. Eenmaal weer aan de slag werd er nog meer eten gebracht (ik kon nou totaal niet meer aan eten denken na die braai...) Er werden loempia's, worstenbroodjes en flessen drinken gebracht. En nog geen halfuur later kwam de eigenaar van de Ranch nog eten brengen, die had een tas vol met chips bij, wat flessen drinken, donuts en kippenvleugels van de KFC. Ja, ze dachten dat Narinda en de dierenarts anders uithongerde...
Na een goed gesprek te hebben gehad met de eigenaar over zijn gedachte over het met de hand opvoeden van dieren en dergelijke, kwamen Narinda en de dierenarts weer terug. Zij hadden namelijk een cheeta bij en alle andere werknemers waren nog een andere cheeta aan het halen op de berg van Greystone, dus hadden ze handen tekort! Gelukkig waren wij (ik en 4 andere vrijwilligers) er nog om te helpen. Eerst werd de cheeta op de weegschaal gelegd en vervolgens op de onderzoekstafel gelegd. Hier begon het weer, de lange slang via de mond naar de maag. Nu mochten we gelijk ook helpen met de temperatuur meten, de oren insmeren tegen de vliegen en antivlooien in de nek smeren. Toch wel bijzonder om zoiets mee te mogen maken.
Het enige wat we absoluut niet mochten is mee naar boven naar de cheeta's, dat zou namelijk voor te veel stress zorgen. Alles verliep de hele dag wel redelijk goed, tot een uurtje of 4...
De werknemers, dierenarts en Narinda waren weer naar de Cheeta's om ze te halen, dus bleven wij rustig met zijn alle beneden wachten, wachten en nog eens wachten... Het duurde wel even!
Wat bleek? een cheeta was namelijk in een boom geklommen (want ze eigenlijk maar weinig doen, normaal gesproken) en daar in slaap gevallen... Dat was dus wel gevaarlijk om die slapend uit de boom te halen, maar gelukkig is alles goed verlopen!
Zo waren bijna alle cheeta's onderzocht. Op Greystone zijn namelijk 15 cheeta's en op de ranch zitten er 4 (Eigenlijk 6, maar de 2 jongste werden nog niet onderzocht. Het eerste onderzoek wordt pas gedaan als ze minstens 1 jaar oud zijn) Dus 19 cheeta's in totaal en er zijn 13 cheeta's onderzocht, het blijft ook een hele klus om alle cheeta's onder narcose te doen, te halen, te onderzoeken en weer terug te brengen.
Wij zijn nog tot ongeveer half 6 gebleven, en toen begon de zon ook al bijna onder te gaan, dus was het tijd om naar huis te gaan. Helaas, want het was wel een super leuke en leerzame dag die ik niet snel zal vergeten.

Donderdag 25 september
Mijn donderdag begon als een gewone werkdag. Om 8 uur in de keuken helpen met al het eten klaar maken voor de dieren.
Fruit en groente afwegen, vlees afwegen, leuke verhalen horen van de keukenvrouw en meezingen met de muziek. Altijd gezellig in de keuken!
Hier ben je altijd vroeger mee klaar dan de planning dus ben ik nog maar een rondje gaan lopen door het park, misschien kon ik nog collega's helpen en natuurlijk even kijkje nemen bij alle dieren. Dat is niet heel vervelend natuurlijk
Om 10 uur thee pauze en om half 11 weer aan de slag! Hier moest weer een idee komen voor de grote katten...
Op de ranch hebben ze 1 schaap en die hadden ze geschoren, dus we hadden wol. Na even nadenken wist ik het: we gaan schapen maken!
Nog nooit zo'n geweldig idee gehad, zelfs ik kan dus creatief zijn!
Wat hadden we nodig? dozen, lijm, wol, bamboe stokken en in de bled (plaats waar we het gingen maken) zagen we nog papierballen liggen, dat werden de hoofden! In de koeling lagen nog een paardenstaart en een stukje huid, konden we gebruiken voor de oren!
Eerst maar eens beginnen met het lijf, de doos insmeren met lijm en er dunne stukjes wol op plakken. Het was zo fluffy! Vervolgens de papierballen, hoe gaan we die vast maken? We hebben dus ook touw nodig. De papierballen (de kop) aan de dozen met wol (het lichaam) vast maken. Een klein sneetje in de papierballen voor een stukje paardenhuid (voor de oren). De bamboe stokken voor de vier poten, ook vast maken met touw. En zo heb je dan een schaap! Nu hadden we die staart toch over, dus heeft een van de gemaakte schapen een paardenstaart gekregen. Helaas hadden we geen tijd en geduld genoeg om alle schapen poten te geven. Dat waren gewoon schapen die op de grond lagen!
Na lunchtijd mochten we het de dieren geven en ze vonden het geweldig! De 2 jonge tijgers, 2 luipaarden en 2 tijgers. De leeuwen wilde namelijk niet naar hun nachtverblijf, dus kregen het de volgende dag in de ochtend. Was namelijk weer eens iets heel anders, andere geur en wol!
Om kwart over twee begonnen we met de verrijking voor de zoogdieren, wat gingen we maken? Toen kwam Helen, de manager vragen of we haar even konden helpen. We mochten plantjes gaan sjouwen. Ze hadden wat planten gehaald voor het opgeknapte restaurant, dus moesten daar naar toe gebracht worden. Was ook maar klein klusje dus prima te doen.
Half 3 opnieuw iets bedenken, laten we het niet te moeilijk maken voor een half uur werk. Wc rollen met dennenappel in en vullen met kruiden. Dit hebben we aan de vossen, stokstaartjes en stekelvarkens gegeven. Weer eens een ander geurtje dan wormen, stro of peperboombladeren.
Zo was het weer 3 uur en tijd om naar de stad te gaan en boodschapjes te doen!

Vrijdag 26 september
De ochtend begon weer met mijn schoolopdracht. Vervolgens lunch op de ranch en weer verder!
Er was verrijking gemaakt voor de tijgers op Botha street. Ze hadden stukken paardenhuid en een paardenstaart.
We begonnen met Gina en zoon Sultan. Hier hadden we 2 stukken huid aan een tak gemaakt, één in een boom gehangen en de andere op de rand van waterbad gelegd. Daarnaast lag de paardenstaart op een boomstam naast het bad. Sultan (nu 1 jaar oud) vindt het altijd geweldig als er iets nieuws in het verblijf ligt. Dus kwam weer met alle enthousiasme in het buitenverblijf! Eerst maar eens rondkijken om er vervolgens op af te rennen! Eerst maar de boomstam op de rand van het bad. Hoe kom ik daar toch bij, langzaam op de boomstam klimmen. Toch maar in het water? Ja hoor, en zo met boomstam en stukje huid in het water. Lekker in het waterplonsen, er in en er weer terug uit! Prachtig om te zien hoe dat dier geniet van de dingen die wij ze geven.
Zo gaven we Sebar, de volwassen man ook een stuk huid. Maar die is mensenschuw, dus blijft uit de buurt zolang wij in de buurt zijn. Zo wilde we Ronni nog een stuk huid geven, maar helaas kon dit niet meer.... Suri en Sutara, de 2 jonge tijgers van de ranch kwamen namelijk naar hier. Dan was het te gevaarlijk als wij hier zouden blijven en moesten wij meteen vertrekken. Zij waren wel tijdelijk in slaap gedaan, maar als ze plotseling wakker zouden worden, je weet maar nooit, zou het te gevaarlijk voor ons zijn. Dus helaas...
Terug op de ranch, stapte de mensen uit die hier moesten zijn en mensen van Greystone bleven zitten en stapte in op de Ranch. Omdat we nu nog die stukjes huid over hadden, namen we die mee voor de Caracals op Greystone. Ondertussen hadden een aantal mensen nog bamboestokken, kranten en wc rollen gevuld met schapenwol.
Zo zijn we dus nog even bij Cleo en Cesar geweest. Alle verrijking aan de cheeta's gegeven en zo door naar Malika! Zo zijn we ook nog even bij Malika geweest, blijft toch een geweldige cheeta.
En zo was de werkweek weer om...
Hier hebben we gewoon een rustig avondje gemaakt, met een filmpje en een lekker drankje (Aardbeienlikeur met aardbeien, GE-WEL-DIG!)

Zaterdag 27 september
Eerst 'uitgeslapen' tot kwart voor 9, dat is echt een wonder hier!
Begon eerst maar even met een wasje draaien, vervolgens ontbeten en wat ga ik de rest van de dag doen? Laat ik tekenfilms kijken! Altijd leuk, zo bleek wel, want er kwamen steeds meer mensen bij zitten. We begonnen met de Croods en vervolgens Monster University. Toen was het weer wel even tijd om de keuken schoon te maken, alles stond vol dus even opruimen en klaar! Douchen en klaar maken voor het etentje.
We gingen uit eten bij Jemima's, een restaurant in Oudtshoorn. Mijn kamergenoot had iedereen uitgenodigd om mee te gaan, dus weer een avondje uit eten. Niet verkeerd natuurlijk. Daar aangekomen met 11 personen heerlijk voor de open haard kunnen zitten. Het was namelijk de hele dag al koud, dus was dit wel heel fijn! Even naar de wc, kom je daar liggen daar allemaal knuffelbeertjes op een stoel....Heel vreemd. Maar vooruit het eten was goed, lekker vis op en dan het toetje... Ik had niet heel veel honger en een huisgenoot die naast me zat ook niet, dus deelde we een toetje. De naam was Merengue tower. Het was met fudge ijs, caramel, merengue en slagroom. HEERLIJK!

Zondag 28 september (vandaag)
Vandaag lekker rustig aan gedaan, geslapen tot 9 uur. 3 meiden van het andere huis wilde nog even naar de stad dus zijn we met zijn 4e gegaan. Even winkeltjes kijken, alleen moest dit wel in de ochtend, want de winkels sluiten op zondag om 1 uur. Door de regen gelopen en we waren weer thuis. Eerst even een fruitsalade gemaakt en gegeten en geskyped. Wat zal ik de rest van de dag eens doen? Beetje niksen, zoals een zondag hoort! Nog even een kleine workout gedaan, is wel nodig hier met al dat eten... Fijn dat er zoveel op YouTube staat! Toen even gedoucht en pizza gemaakt (dat kan dan natuurlijk weer wel ;) ) en mijn blog schrijven waar ik nu natuurlijk mee bezig ben.

Zo dat was week 5 alweer... Nog 1 stage week te gaan!
Met een leuk vooruitzicht, een safari op donderdag!

Jullie horen nog van me.

Groetjes xx Mandy