Op de helft van mijn reis! - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu Op de helft van mijn reis! - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu

Op de helft van mijn reis!

Blijf op de hoogte en volg Mandy

21 September 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hier weer een verslag vanuit Zuid-Afrika! Hopelijk heb je weer even de tijd om dit te lezen...

Dinsdag 16 september
Een dag dat ik gewoon ging werken, want het is niet voor niks een meewerkstage...
De dag begon om 8 uur met 'Food Preparation'. Hierbij help je in de keuken met het klaarmaken van het eten van verschillende dieren, zoals de vogel, wallabies, otters, stokstaartjes, stekelvarkens, ringstaartmaki's, etc. Hier is standaard iemand aanwezig die je verteld hoeveel je nodig hebt van alles en dat je zo alles klaar maakt. En dan komen natuurlijk de leuke verhalen, want ik moest ook het vlees klaar maken... Een aantal mensen konden daar schijnbaar niet goed tegen, en het enige wat je met het fijn gemalen vlees moet doen is afwegen. Lijkt me toch niet lastig? Voor sommige mensen blijkbaar wel, dus de keukenjuffrouw (weet even haar naam niet) was met veel gelach de verhalen aan het vertellen over mensen die niet goed werden of het niet durfde :) Mooi begin van de ochtend!
Tijdens de thee pauze had iemand van het andere huis cupcakes gebakken. Blijkbaar was er iemand op de ranch jarig? en daarom had ze voor iedereen chocolade cupcakes gebakken! Daar zeg ik dan toch ook geen nee tegen :)
Na de thee pauze begonnen we met het maken van de verrijking. Het was een warme dag, dus de dieren verdiende wel een bloedijslolly. De twee jongste witte tijgers kregen ieder een bloedijslolly. Het was voor hun de eerste keer dus dat is altijd even afwachten hoe ze reageren. Maar ze vonden het geweldig! Eerst eens even kijken of ze er mee konden spelen en ja het rolde en dan konden ze het ook nog op likken! Voor hun kon de lol niet op.
Vervolgens hadden we een soort van plastic ballen (in de vorm van een ei), zodat de cheeta's uit konden leven. Hierbij rolde een verzorger de bal steeds weg waardoor de cheeta's er achter aan gingen. Dan even met de poten er tegen aan, maar dan lag de bal weer stil en was het een beetje saai. Daarom vonden ze het geweldig dat die steeds opnieuw werd gegooid. Dit hebben we met 2 cheeta's van 1 jaar oud, 2 oudere cheeta's en de jonge cheeta's van 4 maandjes oud gedaan! Die waren helemaal door het dolle heen!
Daarna zijn we de verrijking gaan maken voor na de lunch pauze. Wat hebben we gemaakt? 2 Piñata's! (zijn normaal gesproken voorwerpen van papiermache met daarin snoepjes). Omdat dit naar de grote katten ging, hadden we iets anders verzonnen. We nemen een stuk paardenhuid, we leggen aan de binnenkant stro, maken het aan alle uiteindes vast met haar of een tak en TADA een Piñata! Daarnaast hadden we ook nog bloedijslolly's voor de andere dieren.
Na de pauze konden we helaas niet meteen de verrijking geven. Dus konden we eerst wel helpen bij de otters. Wat moest daar nu weer gebeuren? ze waren bezig met grote schoonmaak! Het buitenverblijf werd geschrobd en schoongespoten. Wat een werk zeg. Ze hadden in het hele verblijf een poeder gestrooid die we met bezems moesten schrobben zodat we weer cement konden zien in plaats van groen. Naderhand kon alles weer worden afgespoten. Omdat het hele verblijf vol stenen is en ik zo slim ben, kreeg ik veel water terug over me heen en zat ik onder de groene vlekken. Nu was een leidinggevende mij de hele tijd aan het uitlachen, maar dat was niet voor lang... Want ik had toevallig de waterslang vast, en hij stond toevallig naast me! Ik kwam niet meer bij van het lachen, vooral om zijn gezicht van ja ik had het verdient!
Nu kon dan eindelijk alles gegeven worden aan de dieren. 1 van de piñata's gaven we aan de jonge tijgers, die vinden alles leuk wat in hun verblijf hangt. Zo ook de Piñata die in de boom hangt! Ze springen er meteen op af en trekken het zo uit te boom (het zat toch niet zo goed vast als gedacht....) en verscheuren het in stukken en zo ligt heel het verblijf voor met stro!
De andere Piñata zou naar de luipaarden gaan, maar omdat het zo warm was, wilde het vrouwtje niet naar het nachtverblijf komen. En konden we het helaas niet aan de luipaarden geven, dat zou dus voor de woensdag zijn! Door naar de leeuwen en de tijgers. Die hebben we allemaal een bloedijslolly gegeven! En zo was het alweer 3 uur en tijd om naar de supermarkt te gaan.

Woensdag 17 september
Mijn dag begon weer met mijn schoolopdracht. Omdat ik later ben begonnen dan de planning was, moet ik er nu wat meer aan werken.
Met de lunch weer naar de Ranch om vervolgens weer bij de verrijking te kijken! Er waren weer 2 Piñata's gemaakt en dozen met stro en wat geitenpoep. De piñata's gingen naar Botha street, dat zijn de tijgers naast ons huis. De dozen waren voor de grote katten. Opnieuw bij de Luipaarden, zij hadden nog een Piñata van de dag ervoor... Maar helaas wilde het vrouwtje weer niet binnen dus konden we ze weer niks geven. Daarom willen ze de week erop de verrijking in de ochtend geven.
Voor de leeuwen 1 box in de boom en voor de tijgers een box in de boom en 1 box op de stenen.
Ik ben daarna nog even in het verblijf gaan kijken bij de otters, het zag er weer prachtig en helder uit. Was dus niet voor niks!
Aan het eind van de dag hebben we nog verrijking gemaakt voor enkele zoogdieren. We gingen papierenballen maken. Hoe doe je dat dan weer? blaas een ballon op, doe hier 4 a 5 lagen papiermache op en kijk de volgende dag dat de bal droog is. Zo kan je de ballon kapot maken en houdt je een papierenbal over! Natuurlijk zat al de lijm van niet alleen op het papier en de ballon, maar ook op mijn schoenen, handen, armen, benen en horloge! Echt een werkje voor mij dus! En na al het knutselen was het alweer 4 uur.

Donderdag 18 september
En weer een dagje beginnen met schoolwerk, niet heel interessant dus...
Na de lunchpauze weer een kijkje nemen bij de verrijking. Ze hadden weer van alles verzonnen. Grote bladeren, parfum, een dozen met stro en een slokdarm. Ja het blijven wilde dieren dus willen ook wel eens iets anders...
We begonnen met de luipaarden, en wonder boven wonder kwam ook het vrouwtje binnen. Het was namelijk ook niet zo warm en het had ook al geregend. We gaven de luipaarden 2 grote bladeren en spoten die vol met parfum. De dieren werden weer buiten gelaten en het mannetje was de bladeren kopjes aan het geven en begon er in te rollen. Nu rook hij dus naar vrouwen parfum! Vervolgens door naar de leeuwen. De leeuwen kregen ook 2 grote bladeren met daaraan de slokdarm. Hier werd ook een doos ingezet met stro in en maakte ook nog bloedsporen (hadden een fles bloed bij). De tijgers kregen ook nog 2 grote bladeren met parfum op.
Het was voor mijn kamergenoot weer bijna de laatste werkdag, dus wilde ze graag haar encounters doen. Dan is het ook wel handig als je iemand bij hebt voor foto's te maken. Dus zodoende ging ik mee, weer even bij de zwartwitte maki (oftewel vari)
Na de maki's ben ik nog even gaan kijken bij verrijking voor de zoogdieren. Ze hadden eierschalen met daarin wormen en stro gemaakt. Voor de otters, stokstaartjes en vossen. En ook deze dag was weer zo voorbij!

Vrijdag 19 september
Een gewone werkdag en deze dag begon met animal feeding! De dieren gaan voeren, altijd leuk! Samen met een nieuw huisgenoot (momenteel de enige man in huis). Zo zijn we de vogels gaan voeren, in de tempel eten gaan geven, de wallabies, de boerderijdieren, stekelvarkens, cavia's en de ringstaartmaki's!
Dat blijft toch altijd het leukst, de ringstaartmaki's zitten altijd met volle moed op je te wachten, wat breng je vandaag toch weer? De ringstaartmaki's hebben namelijk elke dag een ander dieet. Kan fruit zijn, kan groente zijn of gemixt. Ze zijn namelijk gek op fruit, omdat dit natuurlijk lekker zoet is en dit er ook nog uit vissen.
Na de thee pauze konden we weer beginnen met de verrijking, voor de tijgers op Botha Street (naast ons huis). Hier hadden we de papierenballen voor nodig, die we eerder deze week hadden gemaakt. We prikte de ballon kapot, ballon eruit, stro erin en nog wat bloed. Was niet zo heel veel werk, en omdat de slangen nieuwe takken nodig hadden, konden we die gaan afzagen. Nu wilde mijn kamergenoot graag nog even naar de ringstaartmaki's en dat is natuurlijk veel gezelliger als je samen met iemand gaat! Dus zodoende was ik weer de gelukkige! Zo hebben we ons nog een hele tijd bij de ringstaartmaki's vermaakt en zijn vervolgens nog bij de cavia's gaan zitten. Nu kwamen ze net nog voer brengen dus konden we de cavia's ook nog eens voeren! De cavia's hebben vloerverwarming omdat er ook jonge baby cavia's zitten dus was niet verkeerd om daar even te zitten op een koude dag.
Zo hadden we weer lunchpauze!
Na de lunchpauze zijn we naar Botha street gegaan om de verrijking te geven! Wat blijven tijgers toch prachtige dieren. Zo gaven we Gina en haar zoon Sultan 2 papieren ballen en een huis van een schildpad. Het grote mannetje gaven we ook 2 papieren ballen. En ook Ronni kreeg 2 papierenballen. blijft toch leuk dat iets rond rolt! Kunnen zo een voetbalveld op. Ronni is dan de enige oranje tijger, maar is wel drager van een gen om witte tijgers te kunnen krijgen. Het is bij witte tijgers dus niet zo dat dit altijd binnen families gefokt moet worden (inteelt) zoals gezegd wordt. Dit kan ook op een verantwoordelijke manier! Nu blijft de kans als je fokt met witte tijgers altijd 50%, maar wie fokt die gokt!
Na de verrijking werden de mensen van Greystone daar afgezet. Nu had ik de hele week Malaika nog niet gezien en dat was het enige wat ze wilde doen. Dus ging ik met ze mee! Even gedag zeggen tegen Malaika.
Nu waren we weer terug op de Ranch want we hadden om 3 uur een bespreking in de kantine. Waarover? dat woensdag een vrije dag is, maar ook omdat er spullen en shampoo verdwenen was. Hoe dit precies is gebeurt, weet nog steeds niemand maar we hebben helaas niks terug gevonden. We gingen namelijk met zijn alle naar huis om te gaan zoeken.
De vrijdagavond: Omdat het de laatste avond was van een huisgenoot, gingen we uit eten bij de Black Swan. Waren de week ervoor ook geweest, was namelijk heel lekker! Na weer goed gegeten te hebben en lekker wijntje te hebben gedronken (is namelijk ook een wijnbar) zijn we door mensen uit het restaurant naar iemand van het werk gebracht. Hij gaf namelijk een Braai en had ons allemaal uitgenodigd. Nu hadden we natuurlijk al gegeten maar een drankje, muziek en gezelligheid is nooit verkeerd. Na wat drankjes zijn we door gegaan naar de club Prater.
Omdat het na 10 uur was, moesten we entree betalen. Wel 10 rand (omgerekend 0,70 cent). Hier waren ook alle leidinggevende van de ranch dus het was een super gezellige avond. Drankje, muziek en een dansje! Dat hoort er allemaal bij als je uitgaat. Nu gingen er een aantal mensen al wat vroeger naar huis. Nu bleven mijn kamergenoot, een huisgenoot en iemand van het andere huis wel met de leidinggevende. Waarom zou ik dan naar huis gaan? Dus nog even wat langer gebleven en waren zo rond half 3 thuis.

zaterdag 20 september
Nu hoopte ik natuurlijk een beetje uit te kunnen slapen, maar natuurlijk was ik alweer om half 7 wakker... Nog wel verder geslapen tot 8 uur! Toen dan toch opgestaan, want mijn kamergenoot was haar laatste dingen aan het pakken. Zo begon ik maar weer met mijn was te doen, want om half 11 werden 2 mensen van ons huis opgehaald. Zij gingen naar huis toe, dus moesten we helaas weer afscheid nemen.
De rest van de dag hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan dan in de tuin liggen zonnen! Niet verkeerd met het zonnetje hier en heerlijk kleurtje op doen.
Omdat we het eten van de vrijdagavond nog over hadden, hoefde we niet te koken ook wel zo makkelijk! Alleen even opwarmen. Gelukkig hadden ze ook nog lekker cake gemaakt. Malva pudding (pudding is hier cake?) Super lekker, is iets Afrikaans met chocola en caramel!!
Zo hebben we de avond nog afgesloten met een film, zoals we altijd doen. En zo lag iedereen om 10 uur al op bed. Nu moest ik dat ook wel want de zondag begon vroeg...

Zondag 21 september (Vandaag)
Mijn wekker ging om 5.15 uur! Ja zo vroeg... Waarom? Ik ging namelijk met 3 andere op stokstaartjes safari. Wij gingen stokstaartjes bekijken en omdat zij het meest actief zijn als de zon opkomt moesten we er op tijd zijn. Dit was in buffelsdrift, niet heel ver van de ranch af, zo'n 15 a 20 minuten rijden. Hier aangekomen kregen we een kopje thee met een prachtig uitzicht op water. Waar de zon opkwam achter de bergen, prachtig om te zien! Vervolgens vertrokken we met de jeep richting de stokstaartjes. Onderweg moesten we blijven opletten, want we konden namelijk nog meer dieren zien. Zo kwamen we nog springbokken tegen en wat zagen we nu in de verte? een giraf! Eindelijk een giraf gezien :). We zagen in de verte ook nog wildebeesten liggen en Nyala's lopen. Toen we daar stil stonden, zagen we in de verte op de berg nog een zebra met een jong, gelukkig had de tour guide een verrekijker bij! Weer iets verderop zagen we nog buffels! En dan moest onze safari met stokstaartjes nog beginnen!
Eenmaal aangekomen bij de holen van de stokstaartjes stopte ze de jeep en moesten we uitstappen. We pakte namelijk allemaal een campingstoel en gingen aan de kant van het pad zitten. Wachten totdat de stokstaartjes 1 voor 1 naar buiten kwamen. In deze groep zaten 11 stokstaartjes, waarvan 2 jongen. Na even gewacht te hebben kwamen ze dan, 1 voor 1 rustig om zich heen kijken in het zonnetje. Zo konden ze namelijk opwarmen! Super mooi om te zien, het was zeker de moeite waard om zo vroeg op te staan! We hebben namelijk ook de 2 jongen gezien :) wat een schatjes, zo klein! Na ruim 1 uur daar gezeten te hebben gingen we weer terug met de jeep. Wie weet kwamen we nog meer dieren tegen onderweg... En zo kwamen we weer de giraf tegen! Het was dezelfde een oud mannetje heel donker van kleur! Zo dichtbij had ik ze hier in Afrika nog niet gezien. Verder kwamen we nog meer Nyala's en springbokken tegen. Zo was ook deze safari weer afgelopen, maar prachtig om te zien!
Toen we terug thuis waren, was het nog steeds ochtend. Nu was wel het hele huis al wakker en konden we even mee ontbijten (2e ontbijt voor mij, met fruit en yoghurt!) Vervolgens nog even geskyped en de rest van de dag was tijd en lekker weer voor in de tuin te liggen zonnen! Dat heb ik dan ook zeker gedaan!
's avonds nog even macaroni gemaakt met paprika en saus met geroosterde groente (Jammie!) en nog een klein toetje, want er was nog Malva pudding over! een stukje cake met een beetje yoghurt en aardbeien. (Moeten af en toe wel een beetje gezond blijven eten...)

Dit was week 4 alweer. Ik zit nu gewoon al een maand in Afrika, ook al voelt het meer als 1 of 2 weken. Gelukkig ben ik pas op de helft van mijn hele reis dus kan ik nog van alles gaan doen en zien!

groetjes xx Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 4596

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 Augustus 2014 - 05 Oktober 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: