En zo zijn we alweer op de helft... - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu En zo zijn we alweer op de helft... - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu

En zo zijn we alweer op de helft...

Blijf op de hoogte en volg Mandy

15 September 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Week 3 is ook weer voorbij gevlogen, het gaat hier allemaal zo snel.
Ik zal eens vertellen hoe dat kwam...

Maandag 8 september
De maandag viel toch wel een beetje zwaar, voelde als een echte maandag. Hoe dat kwam, geen idee want had eigenlijk niks gek gedaan.
Ik begon de dag op Greystone, toch altijd een leuke plek om de week mee te beginnen! Hierbij begon ik de dag bij de geiten, eerst schoongemaakt en vervolgens eten gegeven. Na tea break zijn we veldwerk gaan doen, proberen de omgeving van Greystone schoon te houden (ik weet niet precies meer wat we hebben gedaan...) maar zijn ook nog even gedag gaan zeggen tegen Cleo de caracal. Vindt het gewoon geweldig dat zij zich gewoon echt gedraagt als een kat. Zo hoort het natuurlijk niet, maar ze hebben haar hier opgevangen omdat ze eerst bij mensen thuis zat...
Na de lunch pauze hebben we de geiten, wilde springbokken en konijnen nog eten gegeven. We zijn natuurlijk ook nog naar Malaika geweest, de enige tamme cheeta op Greystone. Ook net als een kat, alleen wel een stuk groter. Wat hebben we toen gedaan? We hebben haar geborsteld! Ja dat kan blijkbaar ook gewoon, en ze zat de hele tijd te snorren echt geweldig om zoiets gewoon te kunnen doen. Natuurlijk blijft het wel in mijn achterhoofd dat dit wilde dieren zijn...
Nu zijn lang niet alle dieren 'tam'. Zoals de dieren voor de fokprogramma zijn gewoon wild en dan wordt je gewoon gepakt als je daar bij zou gaan. Enkele dieren in het park zijn wel met de hand opgevoed, om op deze manier geld binnen te krijgen voor de fokprogramma's en mensen kennis te laten maken met deze 'wilde' dieren. Deze dieren gaan ook absoluut niet terug naar het wild! Dus voor de mensen die misschien twijfelde over waar ik nu zit, dit is absoluut geen knuffelfarm!
Op dit moment ben ik echt even kwijt wat ik maandag nog gedaan heb dus laten we maar door gaan over de dinsdag.

Dinsdag 9 september
Was maar een simpele dag. Ik moest er toch ook aan geloven om schoolwerk te maken dus begon ik maar eens met het uittypen. Niet heel spannend dus. Nu heb ik de afspraak dat ik met de lunch wel kom, schrijf ik 's ochtends een briefje met wat ik 's middags wil, zodat mijn collega's dat even kunnen opschrijven. Om iets voor 12 uur loop ik dan naar de Ranch.
Daar met iedereen gegeten en nog even een kijkje genomen bij de verrijking, want daar gaat natuurlijk mijn hele opdracht over. Ik ga namelijk een verrijkingsdocument maken. Zodat elke vrijwilliger, die hier komt werken gewoon in dit document kan kijken. Zo hoeven de leidinggevende niet constant te zeggen wat ze moeten maken en wat ze hier voor nodig hebben. Dan staat dit op papier.
Wat hadden mijn collega's gemaakt? Voor de leeuwen een huis van bamboe stelen, karton van dozen, paardenhaar en bladeren van planten als dak. Voor de de tijgers bloedijslolly's! De luipaarden kregen een soort babyspeelgoed. Als baby's in een box liggen hebben ze daar soms speelgoed boven hangen met bijvoorbeeld knuffels aan? (Heb even geen idee hoe het heet...) Nu hadden ze dat dus ook gemaakt voor de luipaarden met bamboestokken en hadden aan de uiteindes paardenhuid geknoopt. Dit hadden ze in de bomen vast gemaakt zodat de luipaarden ook moesten springen om er bij te komen. Was wel leuk om te zien.
Uiteindelijk is er ook nog verrijking aan de zoogdieren gegeven. Zo kregen de ringstaartmaki's, vossen, stokstaartjes en de stekelvarkens een rammelaar. Hoe maak je dat? een wc rol, papiermache en stop er steentjes in!
Na werk gingen we nog even naar de supermarkt en zo was de dag weer voorbij.

Woensdag 10 september
Het was een hele vroege ochtend, al om half 6 uit bed want werden om half 7 opgehaald. Waarom? We gingen op safari!!! Super leuk natuurlijk, dus het was wel de moeite om zo vroeg op te staan. We zijn naar Gondwana Game Reserve geweest. Met een volle bus reden we daar naartoe, was een uur en kwartier rijden. Dus konden gelukkig verder in de bus slapen. Wij waren met 9 van het werk en dan de leidinggevende. Daar aangekomen zagen we al zebra's en impala's (toch wel fijn dat ik al een aantal antilope soorten ken!). We moesten hier vanuit onze bus in een jeep klimmen. We konden met zijn alle in de jeep dus was wel gezellig en natuurlijk hopen dat we veel zien. Helaas was het niet zo'n lekker weer, maar gelukkig had iedereen op de jeep een dekentje gekregen om zich warm te houden. En daar gingen we dan....
Na veel rond te rijden en veel mooie natuur te hebben gezien kwamen we een groepje zebra's tegen. Die waren nog wat verder weg, maar het was een begin! Onderweg kwamen we ook nog een ribbenkast tegen, de man vertelde dat het van een elandantilope was, die was opgegeten door de leeuwen.
Na nog wat verder te rijden tussen de mooie natuur zagen we een andere jeep stil staan achter wat bossen, wat zou daar zijn...
Het waren twee neushoorns! prachtig om deze dieren van zo dichtbij te kunnen zien. Na dat we deze hadden gezien en de gids wat had verteld over de dieren gingen we verder opzoek naar de volgende dieren. Het is hier natuurlijk altijd maar een verassing wat je tegen komt.
De volgende dieren die we tegen kwamen, lagen in het water.... twee nijlpaarden! We konden alleen de koppen zien, maar ze waren wel vreemde geluiden aan het maken, wist niet dat ze zulke geluiden maakten....
We reden verder over de vlaktes en kwamen zo weer zebra's tegen, maar dit leidde tot meer dieren! we kwamen naast de zebra's ook impala's, elandantilopen en een gnoe tegen! Gelijk een heleboel dieren bij elkaar, prachtig beeld om te zien.
Iets verderop lag ook nog een springbok. Zo reden we nog een stukje verder, met wat uitzicht op de de zebra's stopte we en hadden we een koffie pauze. De hele safari duurde namelijk drie uur, dus was wel fijn dat we even van de jeep af konden, benen strekken en warme chocolademelk konden drinken. We baalde wel een beetje van het grijze weer, maar dat hield ons niet tegen om na de pauze weer met volle moed verder te zoeken naar de dieren.
We kwamen nog een poep van olifanten tegen, en gids zei dat het van vanmorgen was, dus moesten ze in de buurt zijn. Wij overal om ons heen kijken maar kwamen alleen een koedoe tegen. Toen we terug reden richting de parking, kwamen we langs het laatste pad nog een ander nijlpaard tegen een oud mannetje. Helaas was hij al een paar keer gepakt door de leeuwen en stond onder de krassen. Maar het was geweldig om ook nog een nijlpaard uit het water te zien! Ook al stond deze vol met littekens. Helaas kwam ook aan deze safari een eind. We hebben dus niet alles gezien, maar gelukkig ben ik nog langer in Afrika dus kan ik zeker nog meer dieren zien!
Na de safari was het nog redelijk vroeg dus hadden we besloten nog een stukje verder te rijden naar het strand (Mosselbaai). Even lekker uitwaaien en genieten van het prachtige uitzicht! Want het was echt waanzinnig mooi! We zagen dan niet alles op de safari, maar ook hier in de zee zagen we nog dieren!
We hebben namelijk nog walvissen en dolfijnen gezien!! Echt dromen die uit komen hier, want deze dieren zie je echt niet elke dag hier.
Even lekker uitgewaaid op de rotsen en dan we gingen weer terug naar het vertrouwde Oudtshoorn. De lange rit naar huis was wel goed te doen, altijd fijn dat we gewoon kunnen slapen onderweg....

Donderdag 11 september
Een gewone werkdag begon weer. Opnieuw op Greystone. Ik begon de dag met het helpen schoonmaken bij de cheeta's. Hier zorgen de dierverzorgers dat de dieren in het 2e gedeelte van hun verblijf zitten achter een hek. Zodat ik veilig mijn werk kan doen. Ik maakte de waterbakken schoon terwijl een collega de poep opruimt. Nu ging de collega eerder weg, want ging iets anders doen omdat het haar laatste werkdagen waren. Na alle waterbakken schoongemaakt te hebben en gevuld gingen we thee drinken op de ranch.
Na de tea break terug op Greystone, moest ik eigenlijk de konijnen doen. Maar omdat ik die al zo vaak had gedaan, wilde ik iets anders doen. Nu had ik dat beter niet kunnen zeggen, want het was super warm en begonnen met een nieuw project. De ranch wil namelijk op Greystone bij de konijnen een groentetuin gaan maken. Heel slim natuurlijk in een gebied met stenen, stenen en nog meer stenen. Ja je raad het al, we mochten alle stenen eruit halen. Ik denk dat we maar kleine vierkante meter hebben gedaan omdat we alleen maar dieper gingen en niet veel verder want er bleven stenen uit komen! Was echt niet normaal, kon eigenlijk geen stenen meer zien....
Na de lunch hebben we alleen de konijnen nog sla gegeven, de geitjes gevoerd en zijn we nog even gedag gaan zeggen bij Cleo (Caracal) en Malaika (Cheeta). En zo eindigde deze dag ook weer. We konden nog even naar de supermarkt, maar had niks nodig. Nu kwam een collega die deze week vertrok met een koekje aan in de vorm van een nijlpaard, super lief (en lekker!).

Vrijdag 12 september
Laatste werkdagje van de week alweer.
Begon bij het schoonmaken van de grote katten, dus luipaarden, leeuwen en tijgers. Dit was weer snel gebeurt en konden we op tijd thee gaan drinken. Ik ging namelijk na tea break mee met de Hike, ga je mee naar Greystone om langs alle omheining te lopen en meer te zien van Greystone (dus betekent berg op en af, over stenen en tussen planten met doorns). Iedereen vond het geweldig, dus ging maar eens mee, is namelijk elke vrijdag....
Daar gingen we dan in het begin voornamelijk berg op, dat was wel erg vermoeiend maar dat is dan ook weer goede training voor mijn conditie! ondertussen overal krassen over je benen krijgen, maar boven op de top wel een geweldig uitzicht natuurlijk! Terug naar beneden over gladde kiezelstenen, was toch wel spannend. Kon gelukkig beetje vast pakken aan de omheining om Greystone heen. De Hike duurde 2 uur, dus was toen weer wel blij dat we terug waren! Tijd voor pauze!
Na de pauze vroeg een collega of ik haar persoonlijke fotograaf wilde zijn voor haar laatste encounters op haar laatste werkdag. Geen probleem! Zo heb ik gelijk nog de zwart-witte maki's ontmoet, wat zijn ze pluizig! Daarna nog foto's gemaakt met cheeta's en een van de jonge tijgers.
Dus zo heb ik mijn dag ook weer volgemaakt.
De vrijdagavond is natuurlijk de stapavond, maar deze vrijdag niet voor mij... Ja, ik ging niet uit! Leek me wel verstandig want moest er zaterdag vroeg uit om iets super leuks te doen....

Zaterdag 13 september
Wat ging ik dan doen? SHARK CAGE DIVEN!!
We werden om kwart voor 7 opgehaald dus 6 uur bedje uit. Je moet er wat voor over hebben om leuke dingen te doen.
Na een uur en kwartier rijden waren we in mosselbaai, waar we eerst ontbijt kregen. Was namelijk wel verstandig om iets te eten voor je op de boot ging. Na een kleine instructie te hebben gehad, liepen we naar de boot. Wij waren zelf met vijf en de leidinggevende, al ging zij niet mee op de boot. In totaal waren er 18 mensen die de shark cage dive wilde doen. Natuurlijk wel spannend, wat gaan we zien!
We vertrokken met de speedboot naar een eiland. Op dit eiland lagen heel veel zeehonden. Hier jagen de haaien op dus daarom dat we in de buurt van dit eiland gingen liggen om daar vervolgens in de kooi te gaan in het water. Nu wachten ze eerst tot er een aantal haaien bij de boot zijn geweest voor ze de kooi in het water lieten. Dit duurde gelukkig niet lang en lieten de kooi zakken en aan een zijkant van de boot in het water. Nu moest er natuurlijk iemand eerst en dit wilde wij als groep wel van vijf, nu konden er zes in de kooi dus kwam er één onbekend persoon bij ons in de kooi. We moesten ons klaar maken, zwemsuite aan, zelfs sokken aan en we mochten in de kooi. Natuurlijk geen duikbril vergeten en een voor een gingen we in de kooi. Nu stond de enige onbekende persoon naast mij en werd niet goed en moest overgeven.... Lekker in het water, was dus niet echt een lekker begin.... Als er haaien kwamen riepen ze naar ons dat we onder water moesten gaan en voor ons of links of rechts moesten kijken. We begonnen met kleinere haaien, ook al leken die al heel groot. De mensen van de boot hadden een grote kop van een tonijn aan een touw hangen om zo de haaien naar de kooi te krijgen. Super gaaf om die dieren van zo dichtbij te zien. En zo kwamen er steeds meer, ik kon de verschillen niet heel groot zien, maar bijna op het einde kwam er echt een grote van bijna 4,5 meter lang!! Kwam die haai toch bijna tegen de kooi aan met zijn grote tanden! Echt een hele ervaring om dat mee te maken! Maar ook aan alles kwam een eind, dus moesten wij eruit en zo gingen de volgende. De 2e groep maakte ook wel iets mee. Een haai zwom rechtop de mensen in de kooi af, dat er zelfs een ijzerenspijl gebroken was! Wij zaten ondertussen voor op de boot, te kijken naar alle haaien. Ondertussen sprongen er nog 2 haaien uit het water! Dat is echt iets bijzonders om te zien zeiden de gidsen, dus het was onze geluksdag. Nu hadden ze ook een heleboel gefilmd van deze dag, die we na de trip konden kopen. En natuurlijk heb ik die gekocht, dus voor de mensen die nieuwsgierig zijn, kom maar eens langs om deze te komen bekijken! Na dat we terug waren kregen we ook nog een lunch van het bedrijf dus het was niet alleen de ervaring maar alles erop en eraan.
Na deze geweldige maar ook vermoeiende ervaring hebben we nog even op het strand gelegen. We hadden met de leidinggevende afgesproken dat we hier 1 uur bleven, zij ging namelijk nog even bij iemand op bezoek in Mosselbaai. Hier hebben we gezellig liggen slapen met zijn alle op het strand haha. Natuurlijk nog mooi kleurtjes gekregen.
We werden weer opgehaald en gingen de lange reis van een uur en 15 minuten weer naar huis. Eenmaal thuis nog uurtje in de zon gelegen en daarna klaar gemaakt voor de avond. Want gingen nog uiteten. Het was voor een aantal mensen weer de laatste avond dus is het wel leuk om gezellig uit eten te gaan. Nu was het ook een wijnbar dus moet je daar ook wel een wijntje drinken. Ik heb die avond 2 wijntjes op, 1 frisdrank hoofdgerecht en toetje en betaalde 9 euro! Ja dat is Zuid-Afrika. Omdat we met zoveel waren, kregen we ook nog een shuttle naar huis! Super aardig van het restaurant, nog nooit meegemaakt!

Zondag 14 september
Eerst beetje proberen uit te slapen (ik was half 7 wakker....) Daarna wel verder geslapen tot half 9. Eerst lekker ontbijtje gemaakt met toast, omelet en kaas. Heerlijk! Na mijn ontbijtje heb ik mijn wasje gedaan, moet ook gebeuren en nog even met thuisfront geskyped.
Toen was het nog maar middag, wat zal ik nu eens doen? Was nog geen geweldig weer, maar toch even buiten zitten. Gelukkig werd het steeds beter dus middagje buiten gelegen om mijn kleurtje te houden.
's avonds nog lekker eten gemaakt, vlinderpasta met tomatensaus en courgette en paprika's! En zo was deze week alweer voorbij

Maandag 15 september (vandaag)
De dag begon vanmorgen weer met schoolwerk! Anders komt er niks van, alleen met de lunch ging ik weer naar het werk om daar te eten en bij de verrijking te gaan kijken, want het is en blijft mijn opdracht. Zo krijg ik steeds meer ideeën om mijn verrijkingsdocument tot een succes te maken.

Zo dat was het alweer, hebben jullie weer even wat te lezen!
Foto's zijn op Facebook te vinden!

Laterssssss
xx Mandy

  • 16 September 2014 - 14:19

    Tante Rita:

    wauw das weer veel gelezen wat heb je het leuk daar zou je nog terug willen komen
    toch wel zeker he geniet er maar lekker van hoor tis voorbij voor je het weet groetjes uit zonnige nispen

  • 16 September 2014 - 19:58

    Jorien:

    wauw, wat gaaf allemaal Mandy! Geniet ervan ennehh straks extra fit op het hockeyveld dus na die hikes ;-)

    Liefs,
    Jorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 4597

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 Augustus 2014 - 05 Oktober 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: