1e week @ Cango Wildlife Ranch - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu 1e week @ Cango Wildlife Ranch - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Mandy Go3 - WaarBenJij.nu

1e week @ Cango Wildlife Ranch

Blijf op de hoogte en volg Mandy

02 September 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hello,

Na een tijdje stil te zijn geweest, op de blog dan, zal ik weer eens een stukje schrijven. Heb nu ruim één week erop zitten, en vindt het nog steeds geweldig!

Dinsdag 26 augustus begon het dan.
Ik, als nieuweling, moest om 9 uur 's ochtends klaar zijn. Ik mocht dus uitslapen, want als je moet werken begin je om 8 uur of half 9. Om kwart over 9 was een van de hosts er met de andere 2 nieuwelingen, vanuit het andere huis. In het huis hebben we verschillende regels besproken en papieren ondertekend. Ik heb ook een hele sleutelbos, ook hier werd uitgelegd, welke sleutel voor welk slot was.
Daarnaast natuurlijk ook de werktijden, op maandag, woensdag, vrijdag werk je van 8:00/8:30 tot 10:00 (10.00-10.30 Tea break), van 10:30 tot 12:00 (12.00-13.00 Lunch) 13:00 tot 16:00. Op dinsdag en donderdag werken we maar tot 15:00 uur, omdat we dan naar de stad gaan om boodschappen te doen.
Na alles te hebben besproken, gingen we naar de Ranch! Toen we hier aankwam mochten we meteen mee met een tour door het park. Hier was een tourguide bij, die ons rondleiden door het park. Zodat we (bijna) alle dieren konden zien. Hier werd natuurlijk ook het een en ander verteld over de dieren, alleen wist ik al wel een heleboel dingen. Ook niet zo gek natuurlijk, want ik geef zelf ook rondleidingen op de bus in Safaripark Beekse Bergen.
Na de rondleiding kwam de hosts weer terug om ons weer het een en ander uit te leggen en moesten we ons lunch opschrijven. Er is een lijst met maaltijden die we kunnen kiezen uit het fast food restaurant op het park, het is dus niet heel gezond. Dit noteren we op een papier, zodat we het eten om 12 uur kunnen ophalen.
De eerste dag hebben we vooral veel gezien en veel mensen ontmoet. Van meer dan de helft eigenlijk geen idee meer...
Iets wat ook iedereen op de eerste dag doet is een foto maken. Deze foto komt op een beker, zodat iedereen een eigen beker heeft op de ranch voor tea time. Op die zelfde plek werd een foto gemaakt van mij met een slang in mijn nek! Dat is de eerste encounter!

Wat is een encounter? Met encounters kan de Cango Wildlife Ranch geld inzamelen voor the breeding centre. Er zijn op het park verschillende encouters, met slangen, ringstaartmaki's, tijgers, cerval, cheeta, cheeta cubs, Crocodille cage dive, etc. Iedereen kan dit doen, tegen betaling! Van dit geld proberen ze zo meer cheeta's te krijgen, want het gaat in de natuur niet goed met deze dieren en proberen ze zo te behouden. Het is wel iets heel bijzonders en het heeft helemaal niks met Cannend Hunting te maken! Wat hier gebeurt is allemaal voor een goed doel!

Woensdag 27 augustus
Dinsdag hadden we te weinig tijd voor alle encounters, dus deden we die ook op woensdag. Voor dat het zover was, gingen we eerst op Grey Stone kijken. Als je moet werken, werk je op de ranch of Grey stone. Grey stone is de plaats waar het breeding centre is. Hier zijn voornamelijk cheeta's, maar ook geiten, 2 caracals, konijnen en wilde springbokken! Dit is half op een berg, dus als je alles lopend moet doen (meestal achter op een jeep namelijk) is het een hele klim!
Hier heb ik kennis gemaakt met Malaika, een cheeta die echt gek is op mensen. Kan je misschien niet geloven, maar ze begint al te snorren als ze je hoort net als een kat alleen dan harder. Ze vindt alle aandacht geweldig en mogen haar ook even gedag zeggen als we op grey stone zijn en op het einde van de dag even langs gaan, je kan haar zelfs borstelen!
Naast Malaika zijn er op de ranch ook geweldige dieren. Zo deed ik de encounter met een cerval, 2 cheeta's (Oakley en Ozara, nu 1 jaar oud), 1 witte tijger en ringstaartmaki's! Super gaaf om dat allemaal eens mee te maken.

Donderdag 28 augustus
Eindelijk mijn eerste echte werkdag, want heb veel gezien maar werd toch een beetje saai dat we nog niks hadden gedaan! Maar daar kwam nu verandering in. De eerste dag stond ik meteen op Grey stone, het begint daar ook met schoonmaken maar ook meekijken/helpen met eten geven. De dierverzorgers hebben alles klaar gezet en meegenomen naar Grey Stone. Ik heb toen ook kennis gemaakt met 1 van de 2 Caracals. Ze heet Cleo en het is net een kat. Ze loopt langs je en geeft kopjes maar vindt ook geweldig om aandacht te krijgen. De reden hiervan? Mensen hebben haar lange tijd thuis gehouden, maar kon niet meer en nu zit ze hier met een mannetje en heeft het zo prima naar haar zin. Na De tea break geholpen bij de konijnen en na lunch waren we klaar. Waarom? Omdat het al heel de dag koud en nat was van alle regen en we niks meer konden doen. We werden toen al om 1 uur naar de stad gebracht om boodschappen te doen.

Vrijdag 29 augustus
Helaas regende het vrijdag ook. Maar dat hield ons niet tegen en gingen gewoon aan het werk.
Ik begon de dag bij de grote katten, hier moesten we het buitenverblijf en vervolgens en binnenverblijf schoonmaken. Hoe? Met een hark de grond schoonmaken, heel anders dan in Nederland. Na de tea break, begon ik dan eindelijk met verrijking te maken. Wat gingen we maken? Bloedijslolly's! oke?!
Hoe maak je dat? Begin met een heleboel grote lege flessen. Knip van deze flessen te top af. Hier deed ik bloed in, wat was verzameld in een emmer (niet heel fris, maar dit zijn cultuurverschillen!). Naast bloed, deden we er ook plantjes, bloemen, wormen, takken en/of veren in. Als alles klaar was, vulde we de rest op met water. Toen alles gevuld was, konden ze in de vriezer, want de week erop zou het weer erg warm zijn en dan willen ook de dieren een lekker ijsje!
Na de lunch, zijn we gaan kijken hoe andere hun verrijking aan de dieren geven en hoe ze daar op reageren, echt geweldig om te zien! Op het laatst mochten we de Maraboe nog eten geven!

De werkweek zat er weer op, maar nog niet de dag!
Vrijdagavond is de stapavond van de volunteers, maar ook de medewerkers. We gingen naar Prater, een club in Oudtshoorn. Niet heel groot, maar was wel gezellig, waren namelijk met 15 mensen daarnaartoe gegaan. Daarnaast kwamen we daar dus ook een heleboel medewerkers tegen, dus genoeg mensen die we kende. Op zo'n avond wil je natuurlijk ook wel wat drinken, zeker na al dat dansen. Ik naar de bar een dubbele malibu cola bestellen, zegt de barman: 25 rand. Dat is omgerekend in euro's maar 1,80!?! Ja het is hier ook gewoon heel goedkoop! Alles van eten en drinken is hier zo goedkoop vergeleken met Nederland, maar ik denk ook dat medewerkers maar weinig verdienen. Na een leuke, gezellige avond was het ook voor ons tijd om naar huis te gaan.

Zaterdag 30 augustus
Het begon natuurlijk met even lekker uitslapen na een avondje stappen. Daarna moesten we nog naar de stad lopen (ongeveer 20 minuten lopen?) om vlees te halen. We gingen namelijk met een hele groep BBQen, het andere huis kwam namelijk ook naar ons huis, omdat hier de BBQ staat! Eenmaal in de stad ook alvast wat souvenir winkeltjes bekeken, omdat er een aantal naar huis gingen dat weekend. Na de souvernirwinkeltjes, gingen we naar de fruitshop, een winkel vol met lekker fruit, maar ook groentes, drinken, vlees en ander eten. Hier kochten we ons vlees voor de BBQ. Voordat je de winkel uitloopt, komt je nog langs de smoothiebar en natuurlijk moest ik dat ook proberen. Het was zo lekker, al dat vers fruit, heerlijk! Toen we eindelijk terug waren vanuit de stad, konden we relaxen, en heb ik dat ook zeker gedaan. Het zonnetje scheen en ja, ik kan natuurlijk niet wit terug komen. Dus bikini aan een bij bruinen!
's avonds hebben we lekker geBBQt met de groep en ook daar smaakt wel een drankje, zoals wijn bij. Ik blij dat mijn fles nog niet leeg was. Na dat de BBQ bijna uit was, nog Marsmallows geroostert, dat hoort er natuurlijk wel bij. Iedereen ging weer vroeg naar bed, zoals altijd dus ook ik lag optijd in mijn bedje op een zaterdagavond.

Zondag 31 augustus
Ik was al vroeg wakker en opgestaan, waarom? Omdat er 4 mensen het huis verlieten en naar hun eigen huis gingen. Helaas, maar ook afscheid nemen hoort erbij. Ze werden rond 9 uur opgehaald en ook al heb ik ze maar 1 week gezien, het was wel super gezellig met zijn alle. Ook mijn kamergenoot uit Engeland ging naar huis, dus sliep ik nu alleen. Helaas kreeg ik ook geen nieuwe kamergenoot, maar in het huis zijn nog genoeg mensen dus het is nog steeds een gekwebbel met alle meiden.
Tegen de middag zijn we nog naar de Ranch geweest, niet om te werken maar om gewoon rond te lopen als bezoeker. Een andere huisgenoot ging namelijk maandag naar huis en wilde nog 1x alle dieren zien. Na dat we alles hadden gezien op de ranch, zijn we nog even bij het andere huis gaan kijken. Het andere huis is bij de eigenaar van de Ranch. Is ook een heel stuk luxer en zij hebben ook huisdieren.
Nu waren er ook een aantal mensen gaan skydiven en zij hadden hier een dvd van, dus hebben die nog even gekeken. Dat moet wel super gaaf zijn! Maar ik kan natuurlijk niet alles doen, dus eerste weekend maar rustig aan gedaan.
Natuurlijk ook nog even geskyped met thuisfront en zo was de dag alweer snel voorbij.

Maandag 1 september
De eerste dag van een nieuwe week begon al goed, mocht om 8.30 uur beginnen, dus kon 'uitslapen'. Hier begon ik met het harken van het verblijf van de cheeta's. Na Tea break, mochten we sommige dieren hun bloedijslolly geven, ik vond het wel een super gaaf idee. We begonnen met de cerval, vervolgens cheeta en uiteindelijk ook nog de stokstaartjes. Na de lunch zijn we ook nog bloedijslolly's gaan geven aan de luipaarden, leeuwen en tijgers. Alleen hadden we ze voor deze dieren verstopt onder stro. Alleen was het enige probleem dat stro een sterke geur afgeeft voor deze dieren en ze niet allemaal de ijslolly gelijk konden vinden helaas.
Gelukkig heb ik wel een leuk filmpje van cheeta's met een bloedijslolly, hopelijk lukt het me nog om het op internet te krijgen.
Eind van de werkdag gingen we nog even naar Grey Stone, zijn we nog even langs geweest bij Malaika en hebben we geholpen/gekeken bij het voeren van de cheeta's.

Dinsdag 2 september (vandaag)
Het was vandaag een warme dag, zeker 30 graden met veel zon. Vandaag stond ik op Grey stone, op deze plek is (bijna) geen schaduw, omdat het half op een berg is. Dus het is zeker warm als je daar werkt met deze temperaturen.
Hier heb ik weer geholpen bij de konijnen en hier hebben ze ook baby konijntjes dat is natuurlijk altijd super lief om te zien, jonge dieren. Dus was helemaal niet vervelend om daar te helpen. Ook hebben we de geiten nog stro gegeven en takken van een soort vetplant. Na de lunch was het dan zover, ik ging de Crocodille Cage Dive doen! Wat houdt dit in? Hierbij ga je in een kooi, die wordt vervolgens in het water gehouden, tussen krokodillen!! Op de warme dag was het wel lekker een beetje verkoeling. Alleen was dit water wel heel koud! Maar als je iets graag wil, moet je het ook gewoon doen, en zo ging ik dan in een kooi in het water, tussen krokodillen....
Gelukkig heb ik dit alles overleefd en kan ik jullie nog een beetje op de hoogte houden.

Hier hebben jullie weer even genoeg aan, al mijn verhalen. Wanneer het volgende verhaal komt? geen idee.
Hopelijk kunnen jullie hier al meer dan genoeg van genieten.

Jullie horen nog van me!

xxx uit Oudtshoorn

  • 03 September 2014 - 11:05

    Marie-Josee:

    Leuk verslag, Mandy!

  • 03 September 2014 - 15:36

    Margriet:

    Zo te lezen is het wel erg mooi allemaal daar geniet ervan Mandy

  • 03 September 2014 - 18:20

    Simone Godrie:

    Er is van alles te beleven leuk om je verslag te lezen groetjes vanuit achtmaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 4599

Voorgaande reizen:

04 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

25 Augustus 2014 - 05 Oktober 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: